============================================================

onsdag 1 februari 2012

Mark Twain vs. SCB

"Lögn, förbannad lögn, statistik" - Var det inte ungefär så som Mark Twain uttryckte det? En kollega till mig brukar säga att "statistik är ungefär som en lyktstolpe - skönt att luta sig emot, men den belyser egentligen bara en väldigt liten del av verkligheten".

Nu har SCB kommit ut med sin statistiska årsbok, där man på grundval av en massa statistiska undersökningar kommit fram till vem genomsnittssvensson är.

Genomsnittskvinnan heter Maria Johansson, är 42 år och arbetar inom vård och omsorg. Hon är sedan 12 år tillbaka gift med genomsnittsmannen, Mikael Johansson, som är 40 år och arbetar inom verkstadsindustrin. Tillsammans har de två tonårsbarn, en silverfärgad Volvo av 1999 års modell och en dator med internetuppkoppling.

Det är klart att man kan dra en jävla massa växlar på det här, eftersom det hela bygger på ett gediget undersökningsarbete och man därmed kan anta att detta är fakta och sanning. Och i många fall är det kanske så också. Nu har Hanna Hellqvist på Morgonpasset i P3 skapat lyssnarstorm för att hon tagit upp den här statistiken och skrivit en krönika i DN om att hon är upprörd över att kvinnor idag, 2012, fortfarande tjänar i snitt 9.000 kr än männen. Jag blir också upprörd över det. Däremot blir jag inte så upprörd om det visar sig att mannen jobbar som läkare och kvinnan som ekonomiassistent. Jag tycker helt ärligt att läkare ska tjäna mer än ekonomiassistent. (Och att jag väljer just ekonomiassistent som exempel är att det är min egen bakgrund, så att ingen tar illa upp.) En läkare har människors liv i sina händer. Om en läkare fuckar upp så kan människor dö. Om ekonomiassistenten fuckar upp så kan det bli lite besvärligt, till och med ganska ordentligt besvärligt, om man t ex råkar missa att betala en stor leverans som på grund av detta uteblir och storaffären förloras och i värsta fall går firman i putten. Men folk DÖR inte om en ekonomiassistent fuckar upp. Normalt i alla fall. Så frågan är om det är de statistiska löneskillnaderna i sig som är problemet? Eller om det helt enkelt bara är så att vi i större grad gifter oss med människor i olika yrkesgrupp än oss själva?

Jag vet i och för sig inte vad det är för utbildningskrav och ansvar som ligger till grund för att en person i tillverkningsindustrin skulle tjäna så pass mycket mer än en person inom vården, det erkänner jag. Men om vi ska kunna påvisa löneskillnader som beror på könsdiskriminering så tror jag att vi framför allt ska fokusera på löneskillnader inom samma yrkesutövning. DET vore mer intressant statistik att läsa, kan jag tycka. Och dessutom ett starkare dokument i diskrimineringsdebatten.

Oj, så allvarligt inlägg det kom mitt i alltihopa! Men så här kan det bli när hjärnan gått på högvarv allt för länge och egentligen borde få lägga sig ner och sova en stund... ;-)

Inga kommentarer: