============================================================

torsdag 16 november 2017

Dåliga mammapoäng och mobbning

God Torsdag!

Herregud alltså... när jag ställde mig framför spegeln på jobbet igår tänkte jag bara "jahaja... fem år äldre... på tre veckor..." Usch! Ny frisyr och kamerafilter kan inte råda bot på det. Tyvärr... Men det är inte mycket att göra. Bit ihop. Kavla upp ärmarna. Och bara kör. Kör så länge motorn håller, så att säga.

Jag har i alla fall varit iväg och lämnat två fantastiska ungar på skolan, och jag är så sjukt glad och tacksam för dem. Varje dag. I natt drömde jag en mardröm om Sonen, så jag var sådär extra kramig och larvig när han kom ner i morse. Till slut undrade han ju vad det var frågan om. Och eftersom det varit lite turbulent här hemma på sistone så har ju barnen lite extra känsliga nerver just nu, så för att lugna honom sa jag att "nämen det är ingenting speciellt, jag drömde en mardröm om dig i natt bara, så jag måste få krama om dig lite extra nu..." och trodde att det skulle vara bra med det. Men så ville han veta vad jag hade drömt, och eftersom det inte handlade om att han dog eller blev sjuk eller så, så berättade jag. Och det skulle jag såklart inte ha gjort... Han blev ju jätteledsen och så blev det en jobbig lämning vid skolan i stället... Hoppas han kommer över det fort... Annars får jag väl ett jobbigt samtal från skolan snart. "Du är FÖR öppen med dina barn!"

😓 😓 😓 😓

Hörrni - använder ni LinkedIN? Jag har varit väldigt dålig på det, men har på sistone fått för mig att jag ska hänga där lite mer. Det finns ju så fantastiskt mycket bra och härliga människor att connecta med där ute! Jag nätverkar med massor av människor nu, även sådana jag aldrig träffat förut. Och det var i samband med en sån kontakt som jag fick upp ögonen för en organisation, eller en ideell förening faktiskt, som heter Make a Change. Har ni hört talas om dem? De jobbar aktivt för att motverka mobbning, både i skolor och på arbetsplatser. De har volontärer man kan chatta med och de kör utbildningar. Nu håller de på att ta fram en app som heter "Fight Back" som ska vara ett stöd för skolbarn och ungdomar som utsätts för mobbning. Appen kommer att vara gratis, både till iPhone och Android, och i appen kan man t ex chatta med vuxna  och få hjälp i utsatta situationer. Appen kommer också att kunna rapportera incidenter på specifika skolor. Make a Change sammanställer sedan rapporterna och sänder till aktuell skola, som då enligt skollagen är skyldig att agera.

Jag tycker att det här verkar jättebra! Hela konceptet. Läs mer om Make a Change HÄR.

Mobbning är något vi alla måste ta på allvar, inte bara de som utsätts för detta. Mobbning angår precis alla. Överallt. Hela tiden.

💗 💗 💗 💗

1 kommentar:

MaraMuffins sa...

Jag använder LinkedIn.
Gillas skarpt!👌