============================================================

tisdag 29 september 2020

Sömntuta, September och Snetänk

Jahaja... här har ni en som på något sätt - fråga mig inte hur - lyckades avaktivera larmet på mobilen igår. Så när jag i godan ro vände på mig i morse och skulle kolla hur länge till jag kunde sova innan alarmet skulle ljuda, och upptäckte att klockan var 06.40 - alltså 25 minuter SENARE än jag ska gå upp - ja då flög jag upp ur sängen!

Barnen blev bara drygt tio minuter sena upp ur sängen så det var ingen direkt fara så. Men ändå... inget kul sätt att vakna på... 😂

♡♡♡♡♡♡♡

Idag har jag haft digitalfika med min vän som bor i Västerås. Så konstigt.... vi träffades och pratade med sällan FÖRE pandemin. Det här med videosamtal här verkligen fått ett uppsving! Vilken jäkla bra uppfinning ändå! 👍🏻

♡♡♡♡♡♡♡

Hörrni... ikväll var jag på lokala ICA-butiken och handlade. Det var lagom lite folk och det var riktigt behagligt att gå runt där och handla.

Men alltså... kan vi bara kort prata om butikernas OBÄNDIGA vilja att kicka igång julförsäljningen REDAN I FAKKING SEPTEMBER?!?!


Nu är inte jag en person som håller på med vadslagning och så där. Men OM jag hade varit det så hade jag kunnat sätta GANSKA MYCKET på att det här handlar om att kränga ut förra årets varor, så att man kan fylla ut med årets produkter redan vid Halloween...

♡♡♡♡♡♡♡

I morgon ska jag och Maken in till Kungliga Hufvudstaden på lite ärenden mitt på dagen. Känns ju sådär i och med alla rapporter om ökad smittspridning i regionen... Men samtidigt kommer han att börja på sitt nya jobb mitt inne i smeten den 12 oktober, så... förr eller senare måste han ge sig in i skiten...

Tänkte på det här med familjekarantän som man pratat om just i region Stockholm. Att om en person testar positivt för Corona så måste övriga familjen isolera sig också. Förutom barnen, som ändå ska till skola och förskola.

1. Om man är lite sjuk och inte VET om man har Corona - ska partner stanna hemma då? Eller är det först om ett positivt svar inkommer?

2. Det är fortfarande för svårt att få ett test inom rimlig tid.

2. Barn i skolåldern hajjar jag - de kan oftast ta sig till och från skolan själva. Men att förskolebarn skall lämnas ändå, hur tänkte man där? Ska de liksom lämnas över utomhus? Förälder lämnar barnet i sandlådan och backar två meter, varpå pedagogen kan hämta ön barnet?

Alltså... missförstå mig rätt - det är nog ingen dålig idé med familjekarantän. Men det funkar ju inte med nuvarande system. Man måste t ex kunna få ett test samma dag man ringer, och man måste få svar väldigt snabbt. I så fall kan båda parter hålla sig hemma. Men om det tar en vecka att få testa sig, och sen tre dagar att få svar, så kommer det inte att hålla. Sorry.


Men nu ska jag sova.

Ska bara kolla mobilnätet först. Igen. Och sen igen. Och igen...

♡♡♡♡♡♡♡

Inga kommentarer: