============================================================

onsdag 27 januari 2021

Oförändringens Tid

Man talar så ofta om att "allt var bättre förr", eller att vi lever i Förändringens Tid. Och det är nog rätt. Och fel.

Allt var VERKLIGEN inte bättre förr. Väldigt mycket var väldigt mycket sämre faktiskt. Som barnaga. Svält. Kvinnors rättigheter. Framtidsutsikterna vid upptäckt cancer. Bara för att ge några exempel.

När vi säger att allt var bättre förr, så är det nog ärligt talat mer nostalgi än fakta.

Sen finns ju sakerna som på något sätt aldrig tycks ändras alls. Utvecklingen står i mångt och mycket stilla.

Som t ex det här med tjejer i grupp.

Tjejer i grupp var bland det värsta man kunde råka ut för när jag var barn. De snackade skit, var falska och stack när som helst kniven i ryggen på en. Nej... inte alla tjejer osv...

Det behövdes inte mycket för att hamna utanför. Och när du väl var där... Wow... inte ens i Sibiriens permafrost har sån kyla uppmätts!

Ikväll har jag återigen haft ett samtal med Dottern om just "Tjejer i grupp" . Det är av allt att döma fortfarande samma problem som fanns när jag var barn. Rävspel. Skitsnack. Falskhet. Någon tar självmant på sig rollen som Queen Bee och styr med järnhand. Är du inte MED så är du EMOT.

Min Dotter tycks vara emot. Hon har liksom inte riktigt orken som krävs för drama. Eller tiden. Hon gillar mer raka rör och noll krusiduller.

Min gissning är att hon blir som jag: Hon har ett antal tjejkompisar hon litar på och håller hårt i. Men när det kommer till kritan har hon lättare att umgås med killarna...

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡


♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

Inga kommentarer: