============================================================

fredag 21 januari 2022

Dag 21: Planning is everything

I morgon ska jag och Dottern iväg på en shoppingrunda. Eller... det är inte så att vi ska driva omkring planlöst i affärer, gallerior och på caféer. Vi har ett mål - överdragsbyxor, inför friluftslivsdag med Naturskolan på tisdag.

Oavsett om vi kallar det shoppingrunda eller riktat ärende så kräver det att vi åker iväg och lämnar hemmet ett antal timmar. Vi åker bil. Vi letar och handlar. Vi åker hem. Det tar ett tag.

När man som jag har stora problem med IBS och magkatarr kräver en sån här dag viss planering.

T ex vet jag redan nu att jag inte kan äta förrän vi är hemma igen. Ingen frukost. Ingen lunch. Detta för att min mage reagerar oerhört starkt när det kommer ner föda. Värst är det på morgonen, men problemen förekommer längre fram på dagen också.

Det tar allt mellan kanske 5 och 20 minuter, oftast det förra, innan jag får magknip, svettningar och illamående och måste - MÅSTE - på toaletten. Och då är det ont om tid.

Alltså: ingen mat förrän vi är hemma igen.

Samtidigt mår min magkatarr väldigt dåligt om min mage går tom alltför länge. Nu får den ingen mat att processa på många, många timmar. Vilket alltså ger kraftig smärta.

Så då måste jag preppa med Omeprazol på morgonen, och packa ner både Omeprazol och Citodon i handväskan. Bäst är också om jag snabbt som rackarns kan komma åt några klunkar mjölk om smärtan blir olidlig, men det är knepigt att ta med sig. Då är det bra om jag kollat upp eller vet var närmsta affär ligger.

Det är verkligen inte så att det alltid blir värsta tänkbara scenario. Men jag måste planera för det.

Planering är nyckeln till att leva med IBS och magkatarr. 



Bild: skolbilder.com


♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

Inga kommentarer: