============================================================

fredag 31 oktober 2014

Häppy Fredag. Häppy Höst. Och Häppy Halloween.

God Fredag!

Kort, kort arbetsdag för mig idag. Skönt!
När arbetsdagen är slut ska vi ge oss iväg en sväng till lokala centrumet och kompletteringshandla det jag inte fått med mig inför kvällen.
Sen kanske, kanske vi tar en sväng till biblioteket också.
Måste lämna tillbaka lite böcker...

Men hörrni - vilken otroligt vacker morgon vi vaknade till!
Kallt, minus två tror jag vi hade här när jag klev upp.
Men strålande sol!
När hösten visar sig från den här, sin allra bästa, sida - då här höstdepressionen långt borta vill jag lova! :-)


Förresten - vill lämna ett litet tips på en alternativ Halloween-lykta.
Om man nu tycker att det är lite väl jobbigt att släpa hem en stor pumpa.
Där man dessutom slänger bort det mesta till ingen nytta.

Gör en liten oljelampa av en APELSIN!
Denna gjorde Maken nu på morgonen, fin va?


Man skär ett snitt runt hela apelsinen och lyfter av "locket".
Sen får man ett lite pilligt jobb när man ska få ut hela apelsinen ur botten, utan att skada skalet.
"Veken" som blir kvar måste också vara intakt och sitta kvar i bottenskalet.
Ni vet det där äckliga, vita, som man alltid tar bort för att det är så ... ja ... äckligt, helt enkelt. Det blir själva "veken".

Häll sedan olivolja på "veken" och fyll bottenskålen med olja. Hela veken ska vara dränkt med olja.
Skär ut ögon och tänder om ni vill. Och gör ett hål upptill på toppen, så att värmen kan ta sig ut.
Tänd veken - det tar en stund, men ge inte upp.

Är ni med?
Googla annars - finns instruktionsvideos på nätet.

Men nu ska jag jobba vidare!
See Ya! :-)

Inga kommentarer: