============================================================

onsdag 25 november 2015

Det där med servicenivå

Har ni haft kontakt med ett riktigt uselt företag någon gång? Alltså, servicemässigt? Något företag som är sura och otrevliga och där man nästan känner sig skyldig att be om ursäkt för att man gör intrång på deras tid genom att kontakta dem för att handla deras produkter?

Det har väl alla någon gång, kan jag tänka mig. Och det är ju inte så himla muntert.

Man vill ju ha att göra med trevliga företag. Och med trevliga människor. Eller hur?

Men frågan är - kan det gå lite för långt?
Finns det de som borde tagga ner på charmkursen?
Inte för att man inte vill ha trevliga svar eller så, utan mer för att det nästan balanserar på gränsen att bli pinsamt trevligt?

Kolla den här!

Jag har alltså lagt en julklappsbeställning hos klossbutiken.se. De har ta mig tusan ALLT i LEGO. De har en bra hemsida och webshop. De har snabba leveranser. Svinbra.

Det är väl bara det där med deras kolossalt tillrättalagda automatiska svar jag kanske kan ha lite funderingar kring.

Som orderbekräftelsen.


... "tack snälla för din beställning... vi är mycket glada att du kära kund lagt din order hos oss..."

Ooooookej....!

Sen kommer så leveransbeskedet.


..." idag är det en fantastisk dag för oss, för vi har packat och skickat världens viktigaste paket - Ditt paket...."


Sådärja... det var ju vackert. Nästan poetiskt. Men det är klart, magin förtas ju lite när man tänker att det är automatiska mail som genererats, och att de säkert skickats hundratals sådana exakt likadana mail bara idag.

Så frågan är - kan man vara för serviceminded...?

:-)

Inga kommentarer: