============================================================

torsdag 29 september 2016

Hemmakontors-torsdag, träning, jobb och tankar kring en föreläsning


God Morgon!

Idag har jag inte ens brytt mig om att sminka mig eller fixa håret - träningskläderna är redan på, och jag räknar med att kunna träna på lunchen idag.

I morse när jag lämnade barnen var det någon på skolan som sa till mig att jag nästan var oförskämt pigg och glad - och tro mig, det är skönt att höra det just nu när allting annars känns väldigt mörkt och deppigt - och då förklarade jag att det ofta är så på torsdagar och fredagar. För då slipper jag gå upp i svinottan och köra långt till kontoret. Det är en sån fantastisk förmån jag har att få jobba hemifrån två dagar i veckan - och tro mig, jag jobbar - och jag kan inte nog understryka hur tacksam jag är för detta. Jag har världens bästa chef!!

Och när man jobbar hemma så hinner man faktiskt slänga in en maskin med tvätt medan man väntar på en rapport, eller när man ändå ska gå och fylla på kaffekoppen. Det sparar enormt med tid för mig. Jag har också möjlighet att klämma in träning på lunchen, eller en tur till lokala ICA-butiken för veckohandling. Det betyder mycket för våra helger här hemma, att flera måsten är avklarade redan. Jag vet inte hur det hade sett ut här hemma annars...

Sen under tiden jag jobbar så dammsuger Glenn... :-)


Jo, jag gick ju på föreläsningen om inkludering i skolan igår kväll. Jag blev faktiskt väldigt besviken. Dels blev jag besviken på att det bara kom ELVA föräldrar. Hej och Hå vilket engagemang... Klaga på skolan, det går bra minsann, men att skaffa sig kunskap och fakta - att faktiskt jobba lite själv - det är det få som orkar med... :-(

Okej, nu är jag orättvis som generaliserar sådär. Det finns säkerligen mängder av föräldrar som ville gå, men inte hade möjlighet. Men jag tror fortfarande - och det baserar jag på egna erfarenheter - att merparten inte vill/orkar engagera sig. Faktiskt.

Sen blev jag lite besviken på innehållet också. Eller... det är inte heller helst sant... Det var väldigt intressant, och föreläsaren var väldigt kunnig och det var lärorikt, men problemet var att om man inte hade läst agendan (vilket jag hade gjort) så kom man dit och trodde att det skulle handla om inkludera de barn i kommunen som idag går på specialenheter, tillbaka in i vanliga klasser. Detta är en mycket infekterad fråga här i kommunen, har jag märkt, och det var flera föräldrar som mest ville fokusera på det igår. Och det ÄR en viktig fråga, framför allt för de diagnostiserade barnen och deras föräldrars skull, men det var helt fel forum igår, och det var helt fel personer där. Vi hade en föreläsare från universitetets rektorsutbildning där, och det går inte att begära att hon ska ha svar på hur vår kommun agerar. Så det blev väldigt fel. Tyvärr.

Men nu ska jag köra på här - mycket att hinna med - så vi får höras lite senare.
Jag hoppas verkligen att jag pallar med att sticka ut och springa idag - det är nästan två veckor sedan sist. Men min trötthet i kombination med min förkylning har gjort att jag inte haft något annat val än att avvakta. Men idag vill jag prova i alla fall.

FRIDENS!

Inga kommentarer: