============================================================

måndag 21 augusti 2017

Helgen som gick, skolstart och tandläkarskräck


God Måndag!

Så i helgen hann vi med en hel del saker, måste jag säga. I lördags var det fest på byn - en årligt återkommande företeelse med aktiviteter, artister, marknad och allt möjligt. Alltid trevligt och bra. Allt inleds med ett lopp där barn under 12 år springer typ 1,2 km. I år ville inte mina springa - de har sprungit alla år - så vi väntade med att åka ner tills ösregnet lagt sig...

Sen gick vi mest runt och kollade. Tyvärr hann vi aldrig se några artister, då vi var tvungna att åka hem och förbereda kräftskivan. Men vi var rätt nöjda ändå. Vi kom hem med brända mandlar, vilket är ett måste när vi går på marknad, så vi kände oss klara. 😉

När vi kom hem satte Sonen igång med efterrätten inför kvällen - vit chokladkladdkaka. Hans paradnummer, får man nästan säga. Gott som jäklarn's kan jag säga!


Klockan 18.00 kom gästerna, och det var dags för kräftskiva. När första kaoset lagt sig och barnen fått sin mat kunde vi vuxna sätta oss ner och njuta av kräftor, räkor, västerbottenostpaj, fetaostpajer och god frukt.



Det blev en supertrevlig kväll. Som vanligt. Fyra familjer var vi, åtta vuxna och åtta barn. Vi åt och drack och sjöng, och vi spelade "När då då". Fyra lag. Mitt lag kom trea. Vi var inte nöjda. Makens lag vann. Det gjorde ont. 😉

Två av familjerna gick hem vid halv tolv, medan de sista gästerna var kvar till ett-tiden ungefär. Deras barn somnade i soffan, och våra barn bar vi upp när vi tyckte att det var dags, så det var rätt lugnt ändå.

Igår blev det sovmorgon de Luxe - jag väckte barnen halv elva tror jag. De vaknade inte ens när grannpojkarna kom och ringde på klockan tio... 😂 Sen var det rally racer-städning av allt vi inte fått bort under nattens städning, och vid tolv skulle vi dra in till Kungliga Hufvudstaden och fira min storebrors mellanpojke som fyllde år i slutet av juli.

Hembakade maränger med fruktsallad

Vi stannade inte jättelänge, eftersom barnen har skolstart idag och vi ville att de skulle få en lugn och skön hemmakväll. Jag ville dessutom ha tid att packa barnens väskor med extrakläder, regnkläder, gummistövlar och allt vad de nu behövde inför starten. Sånt tar också tid.

Och sen städade jag köket. ÄNTLIGEN en skinande ren och fin diskbänk och arbetsyta! Det är fan konstigt vilka saker man uppskattar här i livet... 😂


Ikväll ska jag och Sonen iväg till tandläkaren. Han har ju fått hål i en tuggtand längst bak i överkäken. De har försökt laga den, men det har inte funkat. Vad de då gjorde var att de borrade ur så mycket de kunde, sen fyllde de igen med någonting som skulle skapa tandvävnad och en tillfällig lagning. I våras, när den hade suttit ett halvår, skulle lagningen göras klar. Det gick åt helvete... Han var tapper och tog massor av bedövning. Han fick till och med lugnande. Men något hände och han fick total panik. Han bara skrek och låg och skakade... Så nu måste vi backa bandet och få honom att återfå förtroende för tandläkaren igen. Så nu inleds en "inskolning" som ska hålla på i några veckor. Sen hoppas vi att han ska klara av att göra klart lagningen. Vi hoppas bara att inte tanden börjar göra ont innan han är redo. För då vet jag inte vad vi ska hitta på. Och det sjuka i allt är - att det vet inte tandläkaren heller. De har INGEN reservplan. Känns ju tryggt...

💗 💗 💗 💗

Inga kommentarer: