============================================================

fredag 20 oktober 2017

Fredag och några (fler) tankar kring #metoo


God Fredag!

Vacker höstmorgon som under dagen kommer att bli dold under en molntung himmel. Om man får tro väder-siarna. Tyvärr. Jag ÄLSKAR verkligen hösten när den är så här vacker!

Hörrni, hur går snacket kring #metoo hos er? Pratar ni något om det? Hemma? På jobbet? Bland kompisar? Med barnen?

Jag skrev ju ett inlägg häromdagen, och jag har bara fått bra respons på det inlägget. Däremot har jag noterat att det börjat dyka upp mer och mer diskussioner kring att "gradera" sexuella övergrepp och sexuella trakasserier. Och det är klart, det är helt naturligt. Jag skrev ju själv att jag "inte blivit våldtagen eller något lika allvarligt" - det är också en gradering. Men det är också det här jag var orolig för. Vem ska avgöra vad som är ett sexuellt övergrepp? Är det den som utför eller den som blir utsatt? Eller är det "samhället"?

En sak som jag blev väldigt upprörd över var när jag såg kvinnor - inte några av mina egna väninnor dock - som skrev saker som "nämen jag är väl inte lika känslig som andra helt enkelt..." 

Men herregud - då har vi redan flyttat fokus från den som begår handlingen till den som blir utsatt. Om du tar illa upp, då är du helt enkelt "för känslig".

Alltså... om en MAN hade skrivit så - "va inte så känslig" - så hade jag kanske kunnat förstå det. Det är väl där hela problemet ligger från början - att man helt enkelt inte fattar. Men att en KVINNA skriver så... Då ger man fan upp...

En annan sak jag hörde var en ung kille som uttryckte ett "... snart vågar man inte flörta längre ens..." - och då kände jag bara att jag ville skrika ut - TILL ALLA MÄN - följande enkla instruktioner om flörtande:

* OM det är så, att ni flörtar genom att exempelvis trycka upp ert kön mot en person, föra upp handen i skrevet på personen och säga "vill du ha en stor kuk i dig" - ja, då ska du fan sluta flörta rakt av och gå hem och fundera på hela din inställning till andra människor.

Men nu tror jag inte att män flörtar så. Inte de flesta i alla fall...

* Att tala om för en person att du uppfattar den som vacker/intressant/härlig, och att du gärna skulle vilja bjuda på en drink/middag/bio/kaffe - det är INTE sexuella övergrepp eller sexuella trakasserier. Tvärtom. Det är trevligt. Uppskattat. Och flörtigt.

* Om personen dock svarar nekande på din invit, är det INTE okej att då börja gapa om att personen ifråga är en "jävla hora" eller lämna beskrivningar på vad som minsann borde hända med henne och hennes könsorgan. Då har du gått över gränsen.

Igen: jag tror inte att män generellt beter sig så här- men om man läser #metoo på sociala medier är detta ett ganska troligt scenario.


Är det verkligen svårt att förstå sånt här?
Är det det?

För i så fall kommer här en väldigt, väldigt bra regel att följa.
Ha den här i åtanke.
Alltid:


💗 💗 💗 💗

Inga kommentarer: