============================================================

fredag 10 juli 2020

Nästan-semester och funderingar

Näe... det är inte tal om något "äntligen-semester"-vin här inte! Jag hade alla planer i världen att gå på semester idag. Men tyvärr kan jag inte det. Inte riktigt ännu. Men i nästa vecka kanske...

När man jobbar med kläder, som jag gör, så är det fortfarande så här efter två år svårt att greppa att vi nu sitter och planerar för kollektioner som ska släppas vår/sommar 2021. Men så är det. Och det är det jag sitter med nu. Det är ganska mycket förberedelser och planering som ska till för att allt ska klaffa, så nej... ingen semester förrän jag är klar med i alla fall den biten.

Men som sagt. På måndag fyller ju Sonen år, och då tänker jag i alla fall vara ledig.

☆☆☆☆☆☆☆

I morse pep jag iväg på morgonpromenad igen. Det har ju blivit standard. Det blev drygt 8 km idag. Jag lyssnade på en gammal P3-dokumentär om den så kallade Bordellhärvan. Jag trodde jag lyssnat på alla, men hade missat denna. Bra dokumentär. Som alltid när Anton Berg ligger bakom. :-)

Sen började jag lyssna på ett sommarprat av en IVA-sjuksköterska. Den verkar bra hittills i alla fall. Handlar såklart om Covid19, så helt i tiden. Men just därför också viktig.

Vad tycker ni förresten om pest-stämpeln Sverige fått i världen? Är den rättvis?

Jag tycker som ni förstår av den EXTREMT ledande frågan att att den är lite orättvis. Ja, vi har höga dödstal, det kan vi inte säga emot. Men om man granskar dessa dödstal lite mer noggrant så kan man ju ändå ganska tydligt se att den stora majoriteten är 70 år och uppåt. Och NEJ, deras liv är INTE mindre värda! Utan det jag vill säga med det är att om vi kikar vidare på dessa så är det en stor del som bott på äldreboende och stödboenden. Igen - NEJ, det betyder inte att deras liv och död inte spelar någon roll! Utan jag tänker mer att tolkningen kanske ändå är att det inte är de övriga, de som turisterna ärligt talat riskerar att stöta på om de kommer hit, som är sjuka och dör? Generellt i alla fall. Undantag finns ju alltid.

Men har strategin misslyckats? Ja. Det har den. Eftersom FHM varit jättetydliga med att strategin INTE ÄR ATT UPPNÅ FLOCKIMMUNITET utan i stället ATT SKYDDA RISKGRUPPERNA så får vi ju säga det. Merparten av de som dött tillhör de facto riskgrupp. Och då KAN man ju inte säga att strategin lyckats. Faktiskt.

Men att därifrån gå till att vi i Sverige i det närmate är invaderade av pesten tycker jag nog är att dra JÄVLIGT många växlar på en gång. Eller...?

Och igen - det kan inte understrykas nog så många gånger - jag menar VERKLIGEN inte att de äldre som dött inte räknas. Att dras död på något sätt är okej, eller en accepterad förlust. Absolut inte! Jag menar bara, att man utifrån de uppgifter vi vet nu - nämligen att majoriteten av de som dött är gamla och bor på olika boenden - kan göra vissa analyser och dra vissa slutsatser. Inget annat.

Jag önskar så att man hade lyckats hålla smittan borta från dessa riskgrupper, men där har det ICKE funkat. Pure and simple. Och det kommer onekligen att behöva utredas VAD som gått snett och HUR vi ser till att dra lärdom av detta.

Jaja... nu tar jag fredags-vinet och somnar i soffan. Jag är fan slut som artist nu...

♡♡♡♡♡♡♡

Inga kommentarer: