============================================================

torsdag 23 april 2015

Torsdag, musikal och nät-prat

God Torsdag!

Idag är det ÄNTLIGEN dags för femåringarnas musikal på byn! De har tränat och tränat hela våren, och i eftermiddag får vi till slut komma ner och titta. Den görs inom kommunala musikskolan, så det är inte bara femåringarna, utan det är elever i högstadiet (tror jag) som gör den tillsammans med femåringarna.

Så i eftermiddag åker jag och hämtar Sonen på skolan, och så åker vi ner och tittar tillsammans. Pappan kommer också såklart. Efteråt blir det nog middag ute. Det blev det när Sonen var fem och vi var och tittade på deras musikal. Och man vill ju göra likadant för Lillasyster! :-)

Hörrni - vi har ju pratat förut om det där med hur människor uttrycker sig på nätet. Det är precis som att när vi sitter framför en skärm så kan vi säga precis allt vi vill - och det är okej på något sätt. Och visst, vi lever i ett land med både åsikts- och yttrandefrihet. Men som jag sagt förut: bara för att man FÅR göra något, är det verkligen alltid nödvändigt att göra det?

Ett exempel:

Förra veckan var det en ganska stor olycka på den väg som jag normalt kör till och från jobbet. Jag valde därför en annan väg. Inget konstigt med det. På kvällen var det någon bekants bekant som på FB hade lagt upp en länk till en artikel om olyckan och skrivit något i stil med "hemskt, tragiskt..." eller något. Och då hade någon - jag känner inte personen själv - i kommentarsfältet svarat med orden "Självsanerande!"

Alltså... vänta lite... VA?!

Någon frågade just det - VA?! - och vederbörande svarade att det är så många idioter i trafiken som inte borde få köra bil ändå, så...

Igen... VA!?!?

1. Att raljera och önska andra olycka på det där sättet - fullständigt vidrigt! Ja, jag stör mig också på blådårar i trafiken, det vet ni, men jag önskar ALDRIG att de råkar ut för en allvarlig olycka! Vad är det för jäkla sätt?! Visst, jag kan önska att Farbror Blå står längre fram och tar körkortet eller i alla fall tvingar personen till dryga böter. Det kan jag önska.

2. Låt oss för en stund köpa argumentet att om man kör som en idiot så förtjänar man det man får. Låt oss. Hur många oskyldiga människor tror ni drabbas vid varje "idiot"-olycka? Många, många, många... Så. Att säga att olyckor av den digniteten som var förra veckan - räddningspersonal fick klippa ut flera personer ur totalkvaddade bilar - skulle vara "självsanerande" är bara rakt ondska. Eller ointelligent. Välj själva.


En annan sak som jag såg på Twitter häromdagen:

Ricky Gervais är djupt engagerad i djurrättsfrågor och han driver just nu en kampanj på sociala medier där han helt sonika gör sig lustig och raljerar över människor som åker till t ex Afrika och betalar massor av pengar för att få gå på jakt och skjuta elefanter, giraffer eller vad som. Ofta poserar dessa människor på bild med sitt villebråd, och då har Ricky lagt upp bilden med en otroligt dräpande och ofta både tragisk och komisk kommentar. Effektiv kampanj som trummar upp trafik och ger mycket aktivitet och diskussion.

Men så var det en person som, säkert i affekt, snabbt skrev ihop ett svar som nog inte var så genomtänkt. Jag kan inte återge exakt, men personen använde sina 140 tecken för att skriva att 'jägarna skulle göra mänskligheten en riktig tjänst om de sköt sådana som Ricky i stället.' Lite så. Jättedumt, såklart. Och jag säger inte att personen ångrade sig. Jag säger bara att kontot helt plötsligt, väldigt kort efter detta, var borttaget från Twitter...

Och det är lite det här jag är ute efter; vi har så bråttom. Vi skriver saker i affekt. Och sen skickar vi ut det till hela världen. Och vi tänker väldigt, väldigt sällan på att det vi lägger ut på nätet - det försvinner aldrig. Aldrig! För det finns alltid någon som sparat någonting någonstans. Den här personens tweet finns kvar. För när Ricky skickade vidare den ut i sina kanaler så gjorde han det med en screenshot. En bild. Så att personen tagit bort kontot är ointressant. Budskapet finns där ändå.

Alltså.

Summa Summarum.

Låt oss alla tänka på hur vi uttrycker oss. Både personligen och på nätet. För det är faktiskt inte nödvändigt att säga/skriva ALLT man tänker i alla lägen.

BIG LOVE!!'

Inga kommentarer: