============================================================

torsdag 27 april 2017

Torsdag, hemmakontor, gårdagskaos och en TBT

God Torsdag!

ÄNTLIGEN skiner solen igen! 🌞

Jag sitter på hemmakontoret idag, vilket är skönt. Hade tänkt flytta ut i uterummet, men det är klippt omöjligt att se något på skärmen där ute i solen, så jag får sitta och trycka inne i alla fall. Dagens I-landsproblem, jag vet.

Himla konstig dag det blev igår förresten...

När jag kom till skolan för att plocka upp barnen på eftermiddagen, hade Sonen precis råkat ut för en olycka. De hade haft hinderbane-kull i lekhallen och han och en kompis hade mitt i all stressen att komma undan en kullare lyckats krocka. Kompisen dängde till Sonen rakt över munnen med sitt huvud, och Sonens ena tand fick en sån smäll att den flyttade på sig! En mjölktand, i och för sig, men det gjorde ju jätteont såklart! Tanden var lite, lite lös innan, och nu är den jääääättelös... Han hade superont och kunde inte bita ihop ordentligt förrän senare på kvällen.

Tur i oturen så har Sonen tandläkartid idag i ett annat ärende, så då tänker jag be dem att kika på den här tanden också. Eftersom det är en mjölktand och eftersom han inte blödde eller fick någon skada på själva tanden, en spricka eller så, så hoppas jag att det räcker med koll idag.

Det blev beställningspizza till middag efter en kaosartad eftermiddag där vi också skulle klämma in klippning av barnen. Själv gjorde jag i ordning den kyckling jag redan hade tagit ut ur frysen. Ingen pizza för mig.

Och på kvällen drog jag på Föräldraråd på skolan. Det kom exakt EN person på det mötet. Jag. Jo, och rektor såklart. Men endast en enda förälder. Det hela kändes mer än lovligt fånigt, så vi hade inget riktigt möte. I stället passade jag på att ta upp egna frågor och funderingar som jag hade, och som jag har haft svårt att dryfta i ett stort möte. Så på det sättet var det ju bra. För mig.

Men jag tycker att det där är så lustigt. Varför är det så svårt att få föräldrar engagerade i Föräldraråd? Vad är det man tror att det handlar om? Det är inte något ställe där man blir tilldelad en massa uppgifter och extra jobb. Det handlar om att dyka upp där, lyfta frågor man har om skolan och skolmiljön (aldrig individuella frågor om specifika barn eller situationer), förhoppningsvis få svar på dessa frågor, och framför allt - få information! Men det verkar inte vara något som är tillräckligt lockande.

Jag vet - alla har faktiskt inte tiden att gå på möten, och det respekterar jag fullt ut. Jag har inte heller gått på alla möten, även om jag gått på många. Men på en hel skola, med årskurs F-6 (en klass av varje) så borde det väl ändå vara fler än EN som dyker upp på ett möte? ALLA kan väl inte jobba kvällstid, vara sjuka, vara ensamstående eller bortresta samtidigt? Det är två möten per termin. Kom igen, liksom!

Jaja... vi ska bli bättre på att informera inför kommande möten - kanske kan det hjälpa?

Idag blir det som sagt tandläkarbesök om några timmar, och sen får barnen komma hem. Jag kan jobba på medan de är hemma, det funkar. Och sen blir det stallet för mig och Dottern.

Sen är det ÄNTLIGEN Fredag igen!

Avslutar med en TBT - till hösten 2010. Jag tror att detta kort togs EFTER att vi varit på Mallorca och firat Morfar, men jag är osäker. Dottern är i alla fall omkring ett år här.


Jag älskar den här bilden på barnen - och de två porträtt som togs samtidigt. Ett på Sonen och ett på Dottern. De står i sovrummet, och jag ser dem varje gång jag slår upp ögonen på morgonen.

💗 💗 💗 💗

Inga kommentarer: