============================================================

torsdag 14 december 2017

Luciadagen


God Morgon!

Igår var det Lucia, och jag hängde på barnens skola hela dagen. Tanken var att både jag och Maken skulle vara där, men tyvärr blev Sonen dålig igår och fick stanna hemma. Han vaknade supertidigt och kom ner och var var jättehungrig och hade ont i magen. Sen blev det liksom inte bättre, och till slut tog vi beslutet att han skulle vara hemma. Det går så mycket magsjuka att jag tyckte att det var onödigt att chansa. Det hände aldrig någonting - han spydde aldrig eller så - men det var ändå bra att han fick vara hemma och vila. Det dröjde till efter lunch innan det magonda var borta, så det hade ändå varit jättetufft för honom att vara i skolan. Men han var ju jätteledsen såklart... Han hade sett fram emot att hänga med oss, pyssla och kolla på film. Och så blev det som det blev... 😢

Jag hängde i alla fall med Dottern hela dagen. Vi kollade på treornas luciatåg - herregud vad vackert det är...! Man blir alldeles tårögd, även om inte ens eget barn är med!

Sen pysslade vi fram till lunch. Vi gjorde en skinkpinne, en smällkaramell och en fin ljuslykta.


Efter lunch var det filmtajm. Vi kollade på tre avsnitt av "Trolltider" - den gamla julkalendern, ni vet - och åt lussebulle. Mysigt.

Sen skulle Dottern vara med på fritids luciatåg också, så vi hängde kvar ett tag till. De lussade för förskoleklassen och för den bredvidliggande förskolan. Luciatåget innehöll tre lucior, massor av tomtar, lika många tärnor, en tomte-alf och en Rudolf. 😍


Idag börjar jag på hemmakontoret, men far in mot vanliga kontoret under förmiddagen. Vi ska ha julavslutning idag, och julbord ikväll. Är över huvud taget inte alls upplagd för det, tyvärr. Jag är så sopslut i både kropp och själ att jag nästan börjar gråta bara någon tilltalar mig, så... Dessutom får jag alltid ont i magen efter julbord, och även om jag vet om det så är det ju ingenting jag ser fram emot, om man säger så. Men det är bara att bita ihop och köra. Det blir säkert bra, när jag väl är där.

Men nu behöver jag jobba på här - en dags frånvaro och mailkorgen är överfull såklart... Men jag hoppas att ni får en fin torsdag där ute, var ni än är! Här håller den fina snön som kom häromdagen på att försvinna igen... Regn och plusgrader brukar ju inte göra underverk för snön direkt... Men jag fick i alla fall snögubben och snöhälsningen från i förrgår fångad på bild, så jag kan se tillbaka och minnas att det faktiskt kom lite snö i december i år ändå! 😂


Inga kommentarer: