============================================================

torsdag 15 februari 2018

* * * SMILE! * * *

Så jag var hos tandläkaren i morse.

Jag har inte varit iväg och fått tänderna kollade på ganska länge, måste jag erkänna. Tyvärr har jag slarvat där. Jag har liksom hängt efter min tandhygienist-kompis och gått till hennes kliniker, men sådär kan man ju inte hålla på. Varenda gång hon byter jobb - ska jag byta tandläkare då...?

Så nu ringde jag ner till vanliga Folktandvården i byn och bokade tid, och idag var det dags.

Det började bra, tycker jag. Jag blev uppropad, och när tandläkaren - en färggrann kvinna med blont hår och knallrosa läppstift - kom och hälsade höll jag tydligen på att krossa hennes hand. Hennes reaktion - "Oooohhh! Oj!" - trodde jag berodde på att jag var kall. Men nej. Jag var tydligen "stark", hette det. Okej. Där ser man...

Sen hoppade jag så graciöst jag kunde upp i stolen och den färggranna tandläkaren började ställa sina hälsofrågor. Jag fick berätta varför jag äter Citodon vid behov - på grund av magen - och jag fick försäkra henne om att jag fått problemen utredda av läkare. Hon verkade genuint orolig för mig. Gulligt. Sen fick jag också förklara vad primär hyperparathyriodism är. Då svarade hon "Mej oj...! Vad du har varit med om saker! Trots din ringa ålder! Det är ovanligt!"

Så har jag nog aldrig sett på det. Jag tycker själv att jag är frisk och lyckligt lottad som har det så bra som jag har det. Jag har inte alls tänkt på det sättet. Det är väl en fråga om perspektiv, kanske.

Hur som helst - sen bad hon mig att gapa, och hon började titta. Och under de första minuterna utbrast hon hela tiden: "Men åh! Jättefint! Oj vad fint det var här! Fina tänder! Rent och snyggt! Åh vad fina tänder!"

Haha! Så härligt ändå!

Men visst. Det verkar vara lite knas med en supergammal lagning jag har mellan två tänder. Det är ingenting som syns på röntgen, men det är ändå något som bråkar i tandköttet - förmodligen är det något på gång. Så nu har jag fått en ny tid för lite lagning och lite putsning. Det blir skönt att få det fixat.

Ta hand om er, vänner!
Och ta hand om era tänder - det är dyyyyyyyrt att slarva...!



Inga kommentarer: