============================================================

tisdag 30 april 2024

♡ Dagens ♡

Så övriga familjen är lediga i morgon, medan en annan minsann ska upp och slita. 😫 Vi har bestämt att göra Valborg enkel. Vi kommer att köra grillkorvs-middag och sen på kvällen tänder vi i eldkorgen ute på baksidan. Grannarna kommer över och så grillar vi marshmallows. Min storebror hörde av sig idag och undrade om vi hade planer så de kommer också ut och firar in våren lite.

Tonåringarna kommer att hänga med kompisar och helt ärligt - jag förstår såklart att de föräldrar där ute som ännu bara har småbarn tänker att "vad skönt med stora barn så man slipper allt med vabb, hämtning och lämning och sånt" men TRO MIG! Att ha tonåringar - om än aldrig så skötsamma - är snabbspåret till gråa hår och magsår.

Mina Kids är ändå rätt lugna och sköter sig. Men man oroar sig ändå. Vilka hänger de med? Vilka träffar de på? Vad pysslar de med? Kan de stå emot?

Asså vi var inga änglar när vi var Teens men... det känns bara lite som att allting idag är så "allvarligt". Jamen t ex - det var såklart INTE okej att köra trimmad moppe när jag var ung heller. Åkte man dit fick man en uppsträckning och föräldrarna blev informerade och lite sådär lagom utskällda. Idag blir det "olovlig körning", polisförhör, advokater, dom, och socialen.

Och när vi var unga samlades vi ofta på typ skolgårdar och lekparker och bara hängde. Vi pratade säkert alldeles för högt, spelade alldeles för hög musik och var säkert skräniga. Men det var ändå okej. Ingen gjorde en grej av det, så länge vi inte tog sönder något.

Idag är det som att ungdomar i grupp per automatik skall betraktas som kriminella.

Igen. Jag FATTAR att man vill fånga upp ungdomar på glid. Och det är bra. Men samtidigt kan vi väl alla försöka komma ihåg att vi också varit unga en gång?

Det måste vara så jävla tufft att vara tonåring nu jämfört med när jag var ung. Absolut hade vi samma osäkerheter, problem med mobbning och grupptryck, hormonella känslostormar och puckad tonårshjärna med noll konsekvenstänk. Men vi slapp i alla fall oroa oss för att någon skulle filma och hänga ut oss på sociala medier och bli till åtlöje. Vi slapp bli upplagda i olika Snap-grupper med tvivelaktiga medlemmar och vi kunde komma undan alla jävla idioter bara vi stängde in oss hemma. Idag följer alla mobbare och alla obehagliga och elaka människor och kommentarer med hem och in i våra hem.

Näfyfan, säger jag.
Vissa saker VAR faktiskt bättre förr.

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

Aja.

Jag och Maken var i alla fall iväg och fixade nya pass idag. Jag blev sjukt glad att jag - tydligen - är 164 cm lång! Jag trodde jag var(it) 163 cm och att jag säkert sjunkit ihop till 162 cm. Men NEHEJ - hela 164 långa ståtliga cm i strumplästen! ✌🏼

Jag var först ut att ta passbild och den stora tatuerade polisen sa med myndig stämma att jag skulle "slappna av och inte röra en muskel i ansiktet", och eftersom jag är en laglydig person gjorde jag så. Och på mitt passfoto som jag ska leva med i FEM ÅR (!!) ser jag därför alltså ut som en riktig gammal surkärring och jag kommer att elda upp och gräva ner det där jävla passet så fort det inte behövs mer.

Maken däremot, han slappnade FAAN inte av i hela fejjan och när hans foto kom fram hörde jag mig själv utropa "Vaffan!? Du har ju smize:at på din bild?!"

Jävla orm.

Aa. Och den som inte har koll på Tyra Banks och "Tio Midel" kanske inte fattar vad "smize:a" är för något. Men det är alltså att le med ögonen. Och Tyra Banks har typ svart bälte i det.



Nämen så den här dagen har verkligen gjort underverk för min självkänsla. Verkligen.

Fyfan.

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

Inga kommentarer: