============================================================

fredag 15 september 2017

Helg-längt, tänder och Förskräcklingskassan


God Morgon - äntligen Fredag!

Åh vad skönt med helg! Eller... både ock... För helgen är ju jätteskön. Men så ska jag in på sjukhuset på måndag, och det är ju lite en nagel i sidan såklart. Men... det är ju bra att få det här gjort nu. Så långa kötider som det är för operationer idag så får man nog vara glad och tacksam att jag "bara" behövde vänta i tre månader från beslutet. Och även om mina besvär inte är jättestora så är det ju skönt att ta bort tumören/tumörerna nu, innan de börjar orsaka större problem. Går man med den här sjukdomen länge så ökar riskerna markant för både stroke, njursten och hjärt- kärlsjukdomar. Och jag har ju gått i alla fall sedan i början av 2013, då man upptäckte den. Men förmodligen har jag gått längre, om jag får gissa.

Jag är med i en grupp på Facebook, där människor med samma sjukdom samlas och diskuterar och utbyter erfarenheter. Och igår läste jag om en kvinna som är sjukskriven på 25% på grund av sin sjukdom. Det är ändå ganska vanligt att det blir så till slut, för man blir så trött och man fungerar inte riktigt efter ett tag. Men hon hade fått avslag på sjukpenning från Försäkringskassan, då man inte ansåg att hon hade "en allvarlig sjukdom". De tyckte att hon skulle byta jobb i stället...

Alltså... Förskräckligskassan, säger jag bara... Det är väl ändå en läkare som måste avgöra om hon har en allvarlig sjukdom? Eller besitter handläggarna på FK någon slags universalkunskap som andra icke-läkarutbildade har? Coolt i så fall, men... jag tror inte på det faktiskt...

Och om den här kvinnan så småningom får komma till operation, så kommer hon att må bra igen. Ska hon behöva söka ett nytt jobb, vilket hon inte kommer att få eftersom hon inte är frisk, bara för att täcka upp tiden fram till operation då eller? För sen kommer hon att vara frisk och orka jobba igen.

Jag fattar inte...

Hur som helst... Irriterande i alla fall... Jag hoppas så innerligt att slippa komma i Förskräcklingskassans klor... Det var illa nog när Maken var det pga sin nacke/rygg...

Jaja...

Mer då...?

Jo, igår var vi hos tandläkaren igen, jag och Sonen. Och han var så jäkla duktig! Hon la bedövningssalva, hon putsade alla tänderna, hon fick använda den där sug-mojängen som han är så rädd för (för den gör så att det ilar i hans tänder säger han). Så sjukt jäkla långt han kommit ändå! Svinduktig!

Och bara för att han var så duktig så köpte jag kvällsfika till hela familjen.


Ja... Jo... kanske inte skitpedagogiskt att fira tandläkarbesök med socker, men vaffan... måste man vara så himla duktig jämt?!?!

💗 💗 💗 💗

Inga kommentarer: