============================================================

onsdag 14 april 2021

Status

Det är ju såklart JÄVLIGT jobbigt att komma till olika insikter här i livet. T ex är det ju svinjobbigt när man inser att Tomten bara är en myt som föräldrar och andra vuxna använt sig av för att peppa och piska oss in i följsamhet.

Jag har på äldre dar kommit till insikt att jag varit O-TE-ROLIGT naiv när det kommer till att jag verkligen trott och litat på att våra styrande och våra myndigheter faktiskt kan skydda oss mot faror. Det kan de säkert till en viss gräns, men min övertro på deras förmåga är tydlig nu i pandemin. Jag har dessutom inte alls haft med den lite mer konspiratoriska tanken att man kanske ändå från myndigheternas sida MÅSTE skarva, underdriva och/eller medge vissa "casualties of war" så att säga, för att inte skapa panik.

Det gillar jag inte.

En annan insikt är ju att det är kört. Eller så här - eftersom varken folket eller de styrande ens kan enas om vilka problem vi faktiskt behöver ta tag i, så kommer vi INGENSTANS. Det är kört, alltså.

Jomen, de som tycker att klimatet är den enskilt viktigaste frågan kan absolut inte förstå hur någon annan kan tycka att integrationsproblemen är vår viktigaste punkt. Och ingen av dessa personer kan ens förstå att det finns de som skriker MEN SKIT I DET DÄR, DET PÅGÅR EN PANDEMI FÖR FAAAN!

Vi MÅSTE inse att problemen är många, och att det ena inte cancellerar ut det andra.

1. Vi HAR klimatproblem - men nu måste vi gemensamt förstå vad som kan göras och hur. Oavsett partifärg.

2. Det ÄR ett farligt virus. Folk dör. Folk blir jättesjuka och måste få hjälp på sjukhus. Folk drabbas av långtids-covid med sjukskrivningar som följd. Det ÄR viktigt att hålla i och hålla ut! Du kan genom dina val aktivt påverka risken för att t ex din åldrade granne ska dö. Eller att dina barns bästa kompisars mamma får långtids-covid och måste ge upp både jobb och socialt liv. Så ja - viruset är farligt. 

3. Vi HAR problem med integrationen. Men eftersom ingen vill bli kallad rasist vågar vi inte prata om de problem vi faktiskt sitter med nu. Parallellsamhällen. Gäng-kriminalitet. Skolor där flickor får delta enbart genom att sitta längst bak i klassrummen. Flickor som könsstympas och tvingas till giftermål. Allt det här, och mer därtill, är problem vi behöver prata om. På riktigt.


Och då är det ju som sagt så, att om man tjafsar om VAD som är viktigast, i stället för att säga som det är och ta en diskussion om problemen så som de ser ut, så kommer vi ingenstans. Och sen kommer vi alla sitta där och undra VEM vi ska skylla på. När vi alla varit delaktiga.

Så. Det var väl mina kvällstankar en dag som denna...

Men nu måste jag sova! Jag är konstant trött, trots sömn, och jag antar att det handlar om att jag helt enkelt är så jäkla sliten efter de här skit-åren att jag skulle behöva sova i ett år.

Ta hand om er! ♡

Inga kommentarer: