============================================================

tisdag 25 januari 2022

Dag 25: Hej å Hå, Trampa på

Nämen HUR SURT att man trots två promenader idag ändå inte kommer riiiiiiiiiiktigt ända fram...? 😂



Det var ju töväder här igår, och så frös allting på till kvällen, vilket jag med all icke-önskvärd tydlighet upptäckte då bilen bara gled på ABS-bromsen när jag var ute och åkte igår kväll...

Idag var det samma sak - tö och takdropp på dagen, och nu på kvällen var det flera minusgrader och total jävla isgata igen. Gick som en gammal kärring (säg det ICKE!) hela varvet bara för att inte åka på röva...! 😂

Jag tog vägen om konstgräsplanen när jag var ute - det var så coolt ljus över planen - och så när jag stod där mitt på den oupplysta grusvägen så släcktes belysningen över planen. Det blev precis kolsvart! Såg inte ens handen framför mig! Så läskigt! Jag gick med mobilens ficklampa och lyste så jag i alla fall skulle se isfläckarna och undvika en olycka. Det gick ju bra, men jäklar var svettigt det blev... 😂

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Jahaja... nu har januarilönen kommit och det är dags att lägga ut räkningarna för betalning. Det känns verkligen O-TE-ROLIGT kul och inspirerande att betala nästan 10 tusen pix för elen i december. Verkligen.

Och nej. Jag vill inte ha en diskussion om att vi "får skylla oss själva som inte har bundet pris" eller "varför har ni inte investerat i en snålare uppvärmning". Detta på grund av att 1) vi har hittills inte ansett att vi behövt bundet pris pga ekonomin har tillåtit svängningar, och vi har dessutom just bytt elbolag i höstas till ett bolag som debiterar endast spotpris utan påslag och där är bundet pris inget som erbjuds och 2) vårt hus är inte uppvärmt med direktverkande el utan vi har en jordvärmelösning med en relativt ny panna, men jordvärme är inte i sin bästa effekt när vädret varit som det varit i år.

Så. Vi tar smällen. Vi löser det. Det drabbar oss, men det drabbar andra mycket värre. Andra som inte har samma reserver som vi. Och vi VET att priserna är höga den här tiden. Vi VET att det är så här, även om det aldrig varit så här illa så länge vi haft hus i alla fall. Vi vet det här. Men vi måste ändå få sura. Det finns fan roligare saker att lägga pengarna på...

💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰

Inga kommentarer: