============================================================

lördag 13 april 2024

♡ Fredagens ♡

Igår kväll mailade jag mina chefer och likt Louis Litt i "Suits" uttryckte att "I need a day".

Förkylningen som jag vaknade med i måndags har hållit mig ett järngrepp och efter fyra dagar av jobb på hemmakontoret i sällskap av sprängande huvud-/ögon-/käkvärk och snor-skalle, så kände jag att jag fan inte kommer att skaka av mig detta till måndag om jag inte VILAR.

Mina chefer höll med.

Så idag har jag gjort just det. Vilat. Jag har inte orkat något annat. Jag HOPPAS att dagen idag, och en ledig helg, ska göra susen. 🤞

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Jag kollade idag på del två av "Uppdrag Granskning - Bedragarna" och precis som när jag såg del ett så KOKADE JAG. I del två är det en hackare som har lyckats ta sig in i ett kriminellt nätverks datorer och spelar in allt de gör, och allt de säger. Och jag FATTAR INTE hur man kan vara så jävla samvetslösa som de här människorna - förlåt, det här avskrädet ska det såklart vara - är. Och inte nog med att de bara helt sonika lurar av en stackars pensionärs sista sparslantar - 48.000 kronor - utan de snackar också skit om henne efteråt. Jag tänker inte upprepa vad de sa för jag pratar inte på det obildade, vidriga och omänskliga sättet, men jag undrar lite hur det hade reagerat om någon gjort damma sak mot deras mammor. Jag är ganska säker på att de hade blivit heligt förbannade. Jag tycker att det är så fruktansvärt lågt allt detta. Så fegt. Stora coola killarna ger sig på gamla rädda pensionärer. Fyfan.

Kolla in allt på SVTPlay!

Jag personligen tycker att bankerna måste ta ett större ansvar att lösa detta. Det var en man på nyhetsmorgon häromdagen, nån IT-expert, som uttryckte det SÅ bra. Han sa att det är inte VI som bett om ett system som med bara ett knapptryck kan skicka pengar tvärs över världen på ett ögonblick. Det är bankerna. Det är inte VI som bett om ett system där VI ska göra det arbete som tidigare sköttes av bankerna. Det är bankerna. Och då har de faktiskt ett STORT ansvar för att det system de själva utvecklat och mer eller mindre tvingat på användarna, inte missbrukas.

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Ikväll blev det först "Robinson" - Herregud vilken omgång by the way - och sen blev det film. Vi hade lite problem att välja, som vanligt, men sen kom jag på att vi inte hade sett den här ännu, så då blev ju valet betydligt lättare.



Den var riktigt bra, tycker jag. Otäck. Men hela den här post-apokalyptiska nu-går-världen-under-genren är ju oftast det. Otäck. Men det är också viktigt att de inte drar det för långt. Och det gör de inte här. Det är precis så lagom otäckt som det behöver vara för att hålla publiken fast i två timmar.

Nu är ju jag absolut sist på bollen här så helt onödigt att rekommendera. Men ändå. Se den.

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Inga kommentarer: