============================================================

måndag 16 september 2024

☆ Kampanj i full gång ☆

Som jag nämnde häromdagen har jag lagt om en del saker i min vardag. Anledningen till det hela är att jag vill och behöver tappa vikt och börja må bra igen.

Jag har gjort det här förr. Jag vet hur man gör. Jag har dock ännu inte lyckats bemästra att behålla vikten när jag väl tappat. Jag tänker att jag felaktigt "bantat" förr. Om man bantar så gör man en punktinsats och sen när man nått målvikt eller när bestämt antal veckor är över så är man liksom "klar". Och så går man tillbaka.

Så jag försöker som sagt att hitta ett nytt förhållningssätt till mat och motion i stället. Inget är förbjudet. Men det är mängden som spelar roll. Jag försöker numera att ligga på ett kaloriminus i alla fall veckovis. Svårt att hålla varje dag så man får vara lite rimlig.

Jag försöker också röra på mig varje dag. Eller i alla fall  nästan varje dag. Oftast promenerar jag. Jag vet att jag kommer att ha svårt med det så snart det blir kallt och framför allt halt.

Men det finns ett annat hinder också - min hjärna!

Kampanjen är i full gång. Jäklar vad min hjärna håller på och bråkar. "Jag orkar inte. Jag är trött. Jag var ju ute igår. Är det inte kallt? Jag behöver faktiskt inte." och så måste jag ägna tid och framför allt energi till att övertala mig själv att inte lyssna på det där, och bara f*king DO IT!




Nu: sova!

Sov uselt i natt. Vet inte varför. Som vanligt somnade jag ju plätt-lätt. Men att sen behöva vakna örtifjorton gånger per natt gör ju inte underverk för sömnen direkt. Drömde också mardröm när jag väl sov. Så ja. Jag behöver en lugn natt nu. Helt klart!

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

Inga kommentarer: